کل نماهای صفحه

پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۸۴

تعويذ نويسی اينترنتی در افغانستان

برخی از مردم افغانستان به ويژه روستاييان، به طور سنتی برای درمان بيماريها، بهبود کسب و کار، رفع مشکلات زندگی، افزايش محبت ميان اعضای خانواده و باطل کردن آنچه سحر و جادو خوانده می شود، دست به دامان تغويذ نويسان می شوند. خبرگزاری غير دولتی پژواک در افغانستان در گزارشی نوشته است که عده ای از تعويذ نويسان، از وسايل و امکانات کامپيوتری برای اين کار استفاده می کنند. برخی از تعويذ نويسان، از "مدرن ترين وسايل"، مانند کامپيوتر، فکس، تلفنهای همراه و ماهواره ای و حتی اينترنت هم استفاده می کنند. سيد شرف، معروف به آقا صاحب تايمنی، يک تن از اين تغويذ نويسان "مدرن" است گفته که مردم برای "دم و دعا" به او مراجعه می کنند و وی "بر اساس کلام پروردگار (قرآن)" به آنها تعويذ می دهد . آقا صاحب افزوده است که روزانه در حدود ٥٠٠ نفر از کابل و حدود ٣٠ تن از ولايات و خارج کشور به او مراجعه می کنند که اکثر آنها را زنان تشکيل می دهند. آقا صاحب تايمنی به پژواک گفته است که او به کارهای آن دسته از مشتريانش که در خارج کشور هستند، از طريق تلفن، ايميل و فکس رسيدگی می کند. او گفته است: "مراجعين خارجی از طريق ايميل يا تلفن مشکلات خود را ذکر (مطرح) می کنند و در افغانستان يک نفر از اقوام شان تعويذ را می گيرد و برای آنها پست می کند". تبليغات تعويذ نويسی: پژواک می نويسد:"تبليغ يک پديده نسبتا جديد در افغانستان است که از سه سال پيش، افغانها با پيروی از فرهنگ شيوه های تبليغاتی غربی، در امور تجارتی شان از آن استفاده می کنند". به نوشته اين خبرگزاری، قبلا فقط يک اداره دولتی به نام "افغان اعلانات" در افغانستان فعاليت داشته که آگهی های دولتی و غير دولتی را از طريق رسانه های دولتی (راديو، تلويزيون و نشريات) منتشر می کرده است. سيد صابر جلال از کسانی است که به نوشته پژواک، تبليغات تعويذ نويسی اش در شهر کابل به چشم می خورد. پژواک متن يک آگهی تبليغاتی آقای جلال را اين گونه نقل کرده است: "تعويذ نويسی افغانی، معالجه سحر و جادو، جنيات، ارواح خبيثه، محبت و کارو بار". نظر علمای دينی در مورد تعويذنويسی: گزارشگر اين خبرگزاری سپس نظر شماری از علمای دينی افغانستان در مورد تعويذنويسی و تبليغات برای آن را بازتاب داده است. محمد صديق مسلم يک مسئول در استره محکمه (ديوان عالی) افغانستان به گزارشگر پژواک گفته است که تبليغات برای تعويذنويسی در صورتی که به گفته او با "اساسات قرآنی" همخوانی داشته باشد مشروع است اما در غير آن صورت، "حرام مطلق" است. به گفته آقای مسلم، تعويذی که برگرفته از کلمات قرآن باشد، "شرعاً جايز" است، اما جادوگری به هر نحوی "کفر" است. آيت الله شيخ آصف محسنی، روحانی شيعه مذهب نيز به پژواک گفته است که نوشتن يک آيه (از قرآن) به قصد تبرک مانعی ندارد. به باور آيت الله محسنی، کسانی که "چيزهای بيهوده ای" را برای رفع مشکلات مردم به آنها توصيه می کنند، "در حقيقت عملی خلاف اسلام انجام می دهند". او می افزايد که تبليغاتی که در اين راستا صورت می گيرد نيز باطل (ناجايز) است. يک روحانی ديگر به نام قاضی محمد حسن نيز به گزارشگر پژواک گفته است: "آويختن هر نوع تعويذ به سر، دست و گردن از نظر اسلام کار خوبی نيست و تبليغات برای اين کار هم کاری غير اسلامی است". نظر مردم: پژواک می نويسد: "عده ای از مردم به تعويذ عقيده خاصی دارند و آن را راه حل مشکلات خود می دانند، اما عده زيادی معتقدند که حلال همه مشکلات خداوند پاک است و تعويذ نمی تواند سرنوشت را تغيير دهد" . يک دختر ٢١ ساله به نام مهناز که برای گرفتن تعويذ به آقا صاحب تايمنی مراجعه کرده، به گزارشگر پژواک گفته است: "من از تعويذهای ملاصاحب راضی هستم و بسيار مفيد بوده است". اما محمد رضا مرد ٣٥ ساله ای گفته است که چندين مرتبه برای درمان بيماری روانی اش به تعويذ نويسان مختلف مراجعه کرده اما نتيجه ای نگرفته است
بر گرفته از سایت بی بی سی
سعید

هیچ نظری موجود نیست: