کل نماهای صفحه

جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۲

زمین

" ... همواره و پیش از هر چیز ، زمین و خاک برای من جالب‌اند. من مجذوب همه‌ی آن چیزهایم که از دل خاک رشد می‌کنند. جوانه‌ها ، درخت‌ها ، و علف‌ها همه به سوی آسمان می‌روند . آسمان پیش من معنای نمادین ویژه ای ندارد. آسمان برای من تهی است . تنها بازتاب آن روی پدیده‌های زمینی ، روی آب‌ها و نهرها مرا به خود جذب می‌کند ... مناسبت آدمی با زمین ، تنها همین مهم است . میان او و آسمان رابطه‌ای نیست . برای من کارگردانی هم‌چون کاشتن حوادث است . در فیلمی مستند ساقه‌ی گیاهی را می‌بینیم که از دل خاک بیرون می‌زند و در پیش چشم‌های ما رشد می‌کند. من می‌‌توانم ساعت‌ها به این تصاویر ، خیره بنگرم . در یک کلام من به زمین عشق می‌ورزم . به زمین مرطوب ، گل و لای که همه چیز از آن زاده شده . زمین را دوست دارم. زمین خودم را ... "


آندری تارکوفسکی

عکس: فرامرز نصیری


هیچ نظری موجود نیست: