کل نماهای صفحه

جمعه، آبان ۳۰، ۱۳۹۳

افزایش هرز خوانی در بین طبقه تحصیلکرده و روشنفکر

فکر می کنم این روزها بیشتر از این که کمبود مطالعه در میان عوام مشکل باشد, افزایش هرز خوانی در بین طبقه تحصیلکرده و روشنفکر معضل است .هرز خوانی به زعم من شامل خواندن پیام های وایبر و تانگو وواتس آپ, اکثر استاتوس های فیس بوک, اخبار پیش پا افتاده سایت های خبری , خواندن کامنت های متعدد خبرهای داغ و حتی کتاب های روانشناسی زرد است که در چند سال اخیر رشدی قارچ مانند داشتند .اکثر آدم هایی که دورو برم می شناسم -و شما هم لابد دور و برتان می شناسید -روز ی یکی دو ساعت را صرف خواندن این جور موارد می کنند اما وقتی از آنها درباره آخرین کتاب بدردبخوری که خوانده اند می پرسید, می مانند.متاسفانه این هرز خوانی به مرور زمان مبدل به هرز نویسی می شود که نمونه هایش را به کرات هم من دیده ام و هم شما.
یک عده از دوستان می گویند که در فیس بوک و وایبر هم مطالب خوبی پیدا
 می شود.به نظر من این مطالب خوب –مثلا فرازی ار فلان کتاب نیچه و یا فلان شعر فروغ-هیچ تاثیر عمیقی روی مخاطب ندارد و اصلا قابل مقایسه با مطالعه کتاب نیست.چون تاثیرش بلافاصله با استاتوس بعدی که مثلا عکس جشن تولد گلی یا سفرنامه اروپای اسی است محو و ضایع می شود.فضاهای مجازی مثل فیس بوک درست مثل هتل های آل و یو آل هستند که ظاهرا همه خوراکی برای همه نوع سلیقه ای وجود دارد ولی در پایان یک وعده خودتان نمی فهمید که چه خورده اید.

لابد می گویید من که این طور فکر می کنم چرا اصلا در فیس بوک استاتوس می گذارم حقیقتش من صفحه ام را در اینجا به چشم وبلاگم نگاه می کنم اما حقیقتش بعضی وقتها فکر می کنم نوشتنم در اینجا به اندازه کسی که می خواهد در یک مهمانی شلوغ و بزن و بکوب با چند نفر بحث جدی کند پوچ و بیهوده است

حسین یعقوبی


هیچ نظری موجود نیست: