کل نماهای صفحه

شنبه، فروردین ۰۸، ۱۳۹۴

وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال ایران، مدیریت راهبردی، منافع ملی و کارلوس کی‌روش



من معمولا تلاش دارم تا در مواقع خاص مناسبتی (مثلا در آستانه سال نو خورشیدی) سکوت کنم. به ویژه در موضوعاتی که تولید انگیزش و هیجان کرده و موجب خوشحالی یا عصبانیت می شود. ولی این بار ظاهرا باید حرفی بزنم و چیزی بگویم.
از زمانی که "کارلوس کی‌روش" به فوتبال ایران وارد شد، معلوم بود که او آدم اشتباهی است و برنامه ها، رویکرد و راهبرد او به درد این فوتبال دیمی، مدیریت دور همی ورزش و فدراسیون ناکارآمد فاسد نمی خورد. به قول انگلیسی زبانها: آدم غلط در زمان و مکان غلط. wrong man in a wrong time and wrong place. ولی او ماند، جنگید، تغییرات مهم و تدریجی ایجاد کرد. کمی تعدیل شد و بسیاری تحولات در ذهن و رفتار مدیریت ورزش و فوتبال ایران ایجاد کرد. طبیعی بود که از ابتدا "دلواپسان" و "دلواپسگرایان" با او هم ساز نبودند و او را انگشتی در چشم و مویی در دماغ خود می دیدند.
حالا بالاخره کی روش تسلیم 12 درصدی شده که موفقیت او و فوتبال ایران را نمی خواستند. شاید هم دنبال قرص و آمپول و شیاف معجزه آسا و رایگان و سریع العملی بودند که یک شبه ره صد ساله رفته و ما را ناگهان و بی دردسر و بی تحمل زحمت و رنج مدیریت واقعی قرن بیست و یکمی، بی جهت و رایگان و فی الفور در فوتبال جهان سرآمد همگان و اشرف مخلوقات کند.
حالا کی روش رفتنی است و تنها یک معجزه و شاید عزم جدی فراتر و ورای وزارت ورزش می تواند این وضع را به سمت خواست اکثریت قاطع مردم ایران تغییر دهد. ولی واقع بینانه که قضاوت کنیم، کی روش برای فوتبال ایران زود و زیادی است و با دیگر چرخهای این گاری فرسوده سنتی و مدیریت ناکارآمد فاسد آن نمی خواند. واقعیت تلخ این است که فدراسیونی که هم و غمش انتخاب دوباره سپ بلاتر برای ریاست فیفا و کمک به بهتر برگزار کردن جام جهانی 2022 در قطر است، نیازی به امثال کی روش ندارد. متولیان ورزش و فوتبال ایران در این شب سال نو راحت بخوابند. شکر که مشکل رفع شد. یعنی صورت مساله پاک شد.


مجید تفرشی

هیچ نظری موجود نیست: