کل نماهای صفحه

یکشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۹۴

بوسه ۶۰۰۰ ساله

باستان‌‌‌‌‌‌شناسان ایرانی و امریکایی در سال ۱۳۵۱ دو اسکلت انسان را در قبری واقع در تپه‌‌‌‌‌‌حسنلو در جنوب دریاچه ارومیه پیدا کردند.
تصویر این دو اسکلت ایرانی که به‌‌‌‌‌‌نظر می‌‌‌‌‌‌رسد پیش از مرگ در حال بوسیدن یکدیگر بوده‌‌‌‌‌‌اند، در وب‌‌‌‌‌‌سایت موزه باستان‌‌‌‌‌‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است.
در اطراف آن‌‌‌‌‌‌ها هیچ شیء دیگری به‌‌‌‌‌‌چشم نمی‌‌‌‌‌‌خورد مگر یک قطعه سنگ که زیر سر شخص سمت چپ قرار گرفته است.
گفته می‌‌شود که اسکلت سمت چپ زن و سمت راست مرد است و طول اسکلت زنانه بلند‌‌‌‌‌‌تر از دیگری است.
به نقل از وب‌‌‌‌‌‌سایت دانشگاه پنسیلوانیا، این موزه اسکلت‌‌‌‌‌‌های “عاشقان تپه حسنلو” را در سال ۱۳۵۳ در معرض نمایش قرار داد. بر طبق محاسبات این دو نفر تقریبا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی بیش از ۲۸۰۰ سال پیش درگذشتند.
آن‌‌‌‌‌‌چه با اولین نگاه از دیدن اسکلت‌‌‌‌‌‌ها برداشت می‌‌‌‌‌‌شود این است آن‌‌‌‌‌‌ها پیش از مرگ در حال بوسیدن یکدیگر بودند. طوری که انگار “عشق ابدی است” و یا “عشق فرا‌‌‌‌‌‌تر از زمان است”.
تپه حسنلو یکی از سایت‌‌‌‌‌‌های باستان شناسی ایران است که در استان آذربایجان غربی و در دهکده سولدوز با تپه های کوتاه در اطراف آن، واقع شده است.
عملیات حفاری این منطقه طی سال‌‌‌‌‌‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۶ با همکاری موزه دانشگاه پنسیلوانیا، موزه هنری متروپولیتن نیویورک و خدمات باستان‌‌‌‌‌‌شناسی ایران و تحت سرپرستی رابرت اچ‌‌‌‌‌‌دایسون انجام شد.
برخی به آن لقب “بوسه ۶۰۰۰ ساله” داده‌‌‌‌‌‌اند و برخی دیگر نیز آن را “عاشقان ایرانی” می‌‌‌‌‌‌نامند.

هیچ نظری موجود نیست: